Symbool van de liberalisering rijdt zich vast

De Belgische Spoorbaas Marc Descheemaecker stelde in De Zevende Dag dat hij de problemen met de nieuwe Fyratrein “kotsbeu” is. Hij kondigde aan dat er “dringende brutale maatregelen” zullen volgen. De hete aardappel wordt doorgeschoven naar de constructeur. Het probleem zit nochtans dieper. De Fyratrein is het symbool bij uitstek van geliberaliseerd treinverkeer. Het wordt hoog tijd dat die liberaliseringspolitiek in vraag wordt gesteld, zoniet dreigt alle treinverkeer op een dood spoor terecht te komen.

Een artikel van de Linkse Socialistische Partij - België 

Het was een bijzonder brutale maatregel om een populaire en betaalbare internationale trein af te schaffen. De Beneluxtrein vervoerde dagelijks 8.000 mensen over de grens. Er waren ook duizenden gewone pendelaars die de trein namen tussen Brussel, Mechelen of Antwerpen in ons land en Roosendaal, Rotterdam, Den Haag of Amsterdam langs Nederlandse kant. Duizenden reizigers werden van de ene op de andere dag in de kou gezet. Studenten die ervoor kozen om vanuit ons land naar Nederland te trekken, zien hun transportbudget plots de pan uit swingen. Pendelaars zien de snelste trein op hun verbinding plaats maken voor een geliberaliseerde trein die – als er al gereden wordt – vooral veel lege zitjes telt. De hoge ticketprijzen en reservatieplicht zijn daar niet vreemd aan.

Waarom kwam de Fyra er? De belangrijkste reden is de liberalisering van het internationaal reizigersverkeer die vanuit Europa werd opgelegd. Die liberalisering werd officieel doorgevoerd om via concurrentie meer keuzevrijheid voor de reizigers op te leveren. Er is de keuze tussen de dure Thalys of de dure Fyra. Wie een ticketje aan een loket koopt, moet bovendien nog 7 euro extra opleggen omdat internationaal verkeer nu eenmaal geen openbare dienst meer is. Minder dienstverlening voor een hogere prijs, dat is waar liberaliseren op aankomt. De oude Benelux-trein paste niet in het liberaliseringsplaatje waar internationaal reizigersverkeer een commerciële activiteit is.

TreinTramBus vergist zich als het stelt dat de problemen met de Fyra aan “te weinig liberalisering” zijn toe te schrijven (DS 9 januari). Alsof een extra verbinding tussen Brussel en Amsterdam door Deutsche Bahn zoveel goedkoper zou geweest zijn. Op de geliberaliseerde markt tellen enkel de klanten die bereid zijn om meer te betalen, daar vallen winsten te rapen. Met ‘keuzevrijheid’ of goedkopere prijzen door ‘concurrentie’ heeft het niets te maken. Dat zagen we eerder ook op de energiemarkt: er is meer keuze tussen allemaal duurdere energieleveranciers met ondoorzichtige tarieven.

Het protest tegen de aanhoudende problemen met de Fyra en de afbouw van de dienstverlening is belangrijk. Want terwijl wij geconfronteerd worden met de gevolgen van de liberalisering van het internationale reizigersverkeer worden plannen gesmeed om hetzelfde beleid door te voeren op nationaal vlak. De roep om de Beneluxtrein terug in te stellen, klinkt steeds luider. Om die trein terug te brengen, moet het liberaliseringsproject onmiddellijk gestopt worden. Dat is immers een dood spoor qua betaalbare en betrouwbare dienstverlening. Door nu meteen de brutale liberaliseringspolitiek te stoppen, kunnen we meteen vermijden dat we straks ook op alle binnenlandse lijnen met Fyra-toestanden te kampen krijgen.


Doe wat sneeuw op de trein en hij rijdt niet meer!

Strijd, Solidariteit, Socialisme

Strijd, Solidariteit, Socialisme