Nederlands racisme

''Racisme? Dat komt niet meer voor in Nederland'' Dat is wat veel Nederlanders beweren. Maar de werkelijkheid is anders. Racisme komt nog steeds voor en is sterker dan je denkt. Blanke Nederlanders zijn nog steeds racistisch bezig en velen doen er onbewust aan mee. Een voorbeeld van racisme is het gevoel dat de Nederlandse cultuur ''superior'' is aan buitenlandse ( en met name niet-westerse ) culturen. Blanke Nederlanders vinden ook dat buitenlanders blij moeten zijn dat ze in het ''tolerante'' Nederland mogen wonen. Ons racisme draait op ontkenning, afleiding en onwetendheid. Blanken in Nederland ontkennen vaak dat er racisme heerst, ze proberen dan om de brei heen te draaien meestal puur uit onwetendheid. Zo weten veel blanken niet hoe groot het Nederlandse aandeel was in de slavenhandel. Dat wij pas rond 1877 de slavernij volledig afschaftte. Ook zien wij ons graag als goede Nederlanders, dit terwijl ons imperialistische koninkrijk juist zeer wreed optrad in Indonesië tussen 1945 en 1949! 

Net als alle blanken koninkrijken in Europa, was Nederland door en door racistisch en imperialistisch. De kerken hielpen daar aan mee, door het blanke ras te verheerlijken als uitverkorenen. God zou aan de kant van de blanken staan, hierdoor namen vooral Spanjaarden, Britten en Fransen zich het recht om grote delen van deze wereld te bezetten. Het Spaanse imperialisme was bijzonder wreed. In slechts 50 jaar veroverde de imperialisten van de Spaanse kroon, wat tegenwoordig Latijn Amerika wordt genoemd. De rijken van de Maya's, de Azteken en de Inca's werden met brut geweld vernietigd. Katholieke Spanjaarden dwongen het christelijke geloof af en deden dit op een misdadige manier. Wie als inheemse Amerikaan niet bereid was om de leer van Jezus Christus te aanvaarden, werd vervolgt en als ketter gestraft!


Spanje verloor zijn koloniën nog voor het aanbreken van de 20ste eeuw. Het waren de Britten en de Fransen die rond 1900, bezig waren met de uitbreiding van hun koloniale rijken. Vlak voor het begin van de eerste wereld oorlog, stonden grote delen van Afrika en Noord America, onder Brits en Frans bestuur. Maar ook Portugal en België hadden grote koloniën in Afrika. Met name België bezat het grote Congo. Dit land werd privé bezit van de Belgische koning Leopold 2 in 1885. De zeer racistische koning behandelde de zwarte mensen van Congo als slaven. Tussen 1885 en 1908 stierven bijna zeven miljoen Congolezen door uitbuiting en slavenarbeid. Deze massamoord op zwarte arbeiders is nooit zo bekend geworden als de Holocaust op de joden. Het criminele Belgische imperialisme heeft de massamoord zo goed als genegeerd. Pas in de 21ste eeuw wordt langzaam bekend hoe misdadig het Koninkrijk België bezig was in Congo!


Maar het Koninkrijk der Nederlanden was geen heilig boontje. Nederlandse slavenhandelaren maakte enorme winsten met het verschepen van zwarte slaven. Gesteund door de protestantse en katholieke leiders, werden miljoenen slaven vervoerd onder erbarmelijke omstandigheden. Veel slaven overleefde de lange reis naar Latijn Amerika niet. Meestal werden 5.000 slaven tegelijk vervoerd, dat dan enkele stierven was geen verlies door de slavendrijvers. Eenmaal in de ''Nieuwe Wereld'' moesten de slaven hard werken op de plantages van blanke boeren. Vele werden als minderwaardige wezens behandeld. Blanke kinderen mochten kinderen van slaven pesten en slaan. Blanke mannen konden rustig zwarte vrouwen verkrachten, want een zwarte slavin was je privé bezit. De oude liberalen steunde daarom ook de slavernij!


Blaken hielden er ook van om karikaturen te maken van de ''domme negers''. De meest bekende karikatuur van een zwarte dienaar is Zwarte Piet. Deze figuur werd in 1850 voor het eerst toegevoerd aan het sinterklaasfeest als hulpje van de ''goed heilig man''. Omdat zwarten gezien werden als dienaren van de blanken, moest de hulp van Sinterklaas een zwart iemand zijn. Zwarte Piet wordt nog steeds afgebeeld zoals men zwarten zag in 1850. Met dikke rode lippen, krullend zwart haar, ''typische'' neger oorbellen en natuurlijk onderdanig gedrag. Want de blanken zagen de zwarten aan als ''dom'' en ''gek''. Vooral ''Blackface'' komedie was heel populair in de Verenigde Staten van Amerika. Hier deden blanke mensen alsof ze ''domme negers'' waren. Ze verfde hun gezicht zwart, met fel rode lippen en deden dan gekke dansjes. Dit noemde men ''Blackface'' en veel blanken waren er dol op. Wie kritiek had op deze racistische komedie werd een ''smerige communist'' genoemd. Zeker omdat de communisten als enigste groepering fel het racisme van de imperialistische landen bestreed.


Nederlanders hebben nooit het racisme achter ''Blackface'' en Zwarte Piet willen erkennen. Dat heeft ermee te maken dat bij ons nooit goed gepraat is over ons slavenverleden. De Nederlandse overheid wou de slavernij nooit afschaven. Nee, er werd te veel winst gemaakt met de uitbuiting van zwarte arbeiders op de kantonplantages in Suriname. Maar rond 1863 maakte de V.S een einde aan de slavernij. Groot Brittannië was al bijna 50 jaar eerder gestopt met het verkopen en transporteren van slaven. Dat de slavernij werd afgeschaft in de V.S en Groot Brittannië hield niet in dat zwarten opeens gelijk waren aan blanken. Nee, discriminatie op huidskleur duurt nog steeds voort. Nog steeds worden mensen met een donkere huiskleur gediscrimineerd omdat ze zwart zijn. Nederland schaftte de slavernij in stappen af, alleen maar om de blanke boeren van dienst te zijn!


Tijdsverloop afschaffing slavernij Nederland
  • 1814 – Trans-Atlantische slavenhandel afgeschaft.
  • 1860 – Nederlands Oost-Indië – alleen in de rechtstreeks bestuurde gebieden (Ind. Stbl. 46).
  • 1863 – Nederlands West-Indië – slaveneigenaars ontvangen een schadeloosstelling; vrijgelatenen komen tien jaar onder staatstoezicht met verplichte arbeidsovereenkomst op de plantages (Stbl. 164 en 165).
  • 1872 – Nederlandse Goudkust – kolonie verkocht aan Groot-Brittannië, waar de slavernij al eerder was afgeschaft.
  • 1873 – Nederlands West-Indië – staatstoezicht en verplichte arbeidsovereenkomst afgeschaft.
  • 1877 – Nederlands Oost-Indië – eiland Bali
  • 1910 – 31 maart – Nederlands Oost-Indië – eiland Soembawa – waarschijnlijk laatste deel van het Nederlandse koloniale rijk waar de slavernij werd afgeschaft

Toen gekleurde Nederlanders eindelijk hun mening gingen zeggen over racistische elementen in de Nederlandse samenleving, kregen ze te maken met ontkenning, afleiding en onwetendheid van de blanken. Ontkenning is wat veel blanke Nederlanders doen, zeggen dat er geen spraken is van racisme en iedereen gelijk behandeld wordt. Maar zo ervaren gekleurde Nederlanders dat niet. Zo ook de moeder van Quinsy Gario. Ze kreeg te horen dat ze het ''zwarte pietje'' van haar werk was. Het werd tijd om tegen Zwarte Piet te pleiten vond Quinsy Gario. Meteen kreeg hij te maken met racistisch taalgebruik van woedende blanken. Ze noemde Gario een ''smerige buitenlander'' een ''vieze neger die maar weer slaaf moest worden'' werd geroepen. Maar wat Gario vooral ondervond was ontkenning, afleiding en onwetendheid bij de blanke Nederlanders!


Quinsy Gario zei: ''Er wordt te vaak gedacht dat de vrijheid van meningsuiting ook mensen het recht geeft om te beledigen en kwetsen. In de discussie rondom Zwarte Piet worden racistische uitspraken gedaan alsof ze een gegeven van de discussie zijn. Nou nee, racisme is geen gegeven maar een moedwillige daad. Men vergeet dan ook dat de vrijheid van meningsuiting twee kanten heeft. Roep jij iets racistisch dan geef ik aan dat je iets racistisch hebt geroepen. Het benoemen van racistische voorvallen is onlosmakelijk verbonden aan het project Zwarte Piet Is Racisme. Mij of anderen in de discussie proberen te kleineren, omdat je dat nodig vindt om je mening kracht bij te zetten, toont alleen de zwakte van je argument. Hier is geen ruimte voor ‘autochtone woede''


Het toppunt van het debat rond Zwarte Piet ontstond toen 400 blanken gingen demonstreren voor het behoudt van Zwarte Piet in Amsterdam. Sommigen hadden zich expres zwart gemaakt om te protesteren tegen de tegenstanders van Zwarte Piet. Toen een zwarte vrouw met een West-Papoeaanse vlag ging demonstreren voor het land; West-Papoea ( bezet door Indonesië ) gingen de blanken ervan uit dat ze protesteerde tegen ''hun'' Zwarte Piet. Meteen sloten 40 blanken de vrouw in, ze werd vreselijk uitgescholden en geïntimideerd. ''Oprotten'' brulde de racisten, ''naar je eigen land rot wijf'' werd geroepen. De politie haalde de vrouw weg en de blanken konden rustig verder demonstreren voor Zwarte Piet!


Zijn alle Nederlanders racisten? Nee, maar de meeste Nederlanders hebben wel bepaalde opvattingen die het racisme versterken. Zo ontkennen vele dat racisme in Nederland nog bestaat. Ook vinden ze het vreemd dat ''negerzoenen'' nu gewoon zoenen heten en als gekleurde Nederlanders eindelijk durven op te staan tegen racisme, brullen blanken dat ze hun eigen land niet meer herkennen. Inderdaad, want ''hun'' land is gebouwd op slavenarbeid, uitbuiting en racisme. Tot 1968 werd in veel protestantse kerken de superioriteit van het blanke ras gepredikt. Protestantse christenen werden opgevoed met het idee dat hun ras superior was aan zwarten en andere menselijke rassen!


De Verenigde Staten van Amerika en Groot Brittannië erkennen dat er nog spraken is van racisme. Deze landen gaan ook beter met hun misdadig verleden om. Maar Nederland doet alsof we een braaf land zijn. Onze zeehelden worden vereerd, vooral de handelaren die tijdens de VOC periode handel dreven met Indië, wat men later ONS Indië ging noemen. Wat men nauwelijks hoort op scholen zijn de wrede verhalen over de mishandelingen, martelingen en uitbuiting van zwarte slaven. Over de misdadige manier waarop ze vervoerd werden en hoe ze moesten lijden. Nederland is trots op haar verleden als handelsland, maar durft nog steeds niet haar duister verleden te confronteren. Ook het feit dat 20.000 Nederlanders dienst deden bij de Waffen SS tussen 1941 en 1945, weten ook maar weinigen. Kinderen krijgen op school niet snel verhalen te horen over de wreedheid van het Nederlandse imperialisme, men houdt het ''beschaafd'' door het oppervlakkig te houden. Bedenk eens hoe de joden, zigeuners en andere slachtoffers van het nazisme, zich zouden voelen als men in het westen oppervlakkig met hun vervolging zou omgaan!


Stephen Small kwam als jonge Brit in de jaren 70 naar Amsterdam. Hij moest al snel constateren dat zijn verwachtingen over het liberale Nederland niet realistisch waren. Small merkte op dat de Nederlandse politie zwarte mannen ( waaronder hijzelf ) voortdurend om een identiteitsbewijs vroeg, uitzendbureaus die hem meteen afwezen zonder een blik op zijn cv te werpen en het hoge aantal gekleurde vrouwen die in Amsterdam in de prostitutie werkte. Vergeleken met een veel kleiner aantal blanke vrouwen. Bijna 30 jaar later kwam Stephen Small weer in Nederland. Zijn verwachtingen waren minder hoopvol dan in de jaren 70. Ondanks enkele verbeteringen zag hij nog steeds onwetendheid van de blanke Nederlanders als het gaat over racisme. Nederlanders willen er niet eens over praten, ze beschouwen het als een niet zinvol gespreksonderwerp!


Racisme in Nederland bestaat en vooral niet-blanken merken dit goed. Zo ook de 17 jarige Yosra Aajir die opgepakt werd omdat ze door de HEMA beveiliging voor een Junkie werd aangezien. De 17 jarige vrouw lijdt aan suikerziekte en moet insuline spuiten als ze last krijgt van haar suikerspiegel. In een HEMA winkel kreeg ze last en moest een injectie nemen. De beveiliging dacht echter dat ze een Junkie was en weigerde ook maar naar Yosra te luisteren. Ook de politie wou haar verhaal niet geloven omdat ze een ''typisch allochtoons'' verhaaltje voorhield, aldus de politie!


Op de arbeidsmarkt hebben vooral niet-blanken last van discriminatie. Racistische werkgevers hebben liever blanken in dienst dan werknemers van buitenlandse afkomst. Zo mocht een stagiaire geen hoofddoek dragen omdat Poolse arbeiders haar dan zouden minachten op haar stageplaats. Niet alleen werd zij gediscrimineerd om haar geloof, maar ook de Poolse arbeiders werden neergezet als ''anti-islamistisch'' door het stage bedrijf!


Toch erkennen de meeste ( blanke ) Nederlanders deze problemen niet. Ontkenning, afleiding en onwetendheid, daar draait het racisme anno 2014 op. Vooral op ontkenning, want Nederland is toch een vrij land? Iedereen is hier toch gelijk? Racisme komt toch niet meer voor? Zo denken veel blanken, die niet te maken hebben met uitbuiting, discriminatie en racisme. Blanken zijn nooit massaal als slaven afgevoerd, mishandeld, verkracht en uitgebuit. Wij blanken zijn schuldig aan massamoorden, verkrachtingen en mishandelingen van miljoenen slaven over een periode van zeker 377 jaar. Nog steeds willen de meeste blanken dit niet erkennen en vinden dat je ''zeurt'' als je het racisme in Zwarte Piet aankaart. We hadden ooit een instituut dat zich bezig hield met het slavenverleden van Nederland. Maar in het kader van de bezuinigingen, koos Mark Rutte ervoor om het enigste instituut gericht op ons slavenverleden te sluiten. Revolutionair socialisten zullen zich altijd verzetten tegen racisme en daarom steunen wij ook mensen zoals Quinsy Gario, die het lef hadden om zich te verzetten tegen het alledaagse racisme in Nederland!





Strijd, Solidariteit, Socialisme

Strijd, Solidariteit, Socialisme