Het racisme van de Telegraaf

'Zeurpiet voor schoorsteen gezet'' zo begon de rechtse krant; de Telegraaf. Daarmee wordt VN adviseur Verene Shepherd bedoeld, een vrouw van Afrikaanse afkomst die felle kritiek heeft op het figuur Zwarte Piet. De Jamaicaanse; Shepherd weet precies hoe wreed wij blanken waren. Het eiland Jamaica was ooit een Britse kolonie waar blanke slavendrijvers hun zwarte slaven ter werk zetten. Net als Suriname voor de Nederlanders was Jamaica een zeer winst gevende kolonie. Die winst werd gemaakt op de ruggen van miljoenen zwarte slaven, die zware arbeid moesten doen op suikerriet plantages. Daarnaast waren de Britten bijzonder wreed en racistisch. Verene Shepherd is door haar achtergrond goed bekend met het racisme dat heerste in de westerse wereld. Tot 1838 waren haar voorouders slaven, in Nederland werd pas in 1863 een einde gemaakt aan het bezit van slaven!

De rechtse krant; de Telegraaf staat bekend om haar steun aan racistische opvattingen. Zo steunt de krant volledig het figuur Zwarte Piet, een stereotype afbeelding van een zwarte dienaar. Zwarte Piet's kenmerken zijn overduidelijk racistisch en stammen uit de slavernij periode. Piet kwam in 1850 binnen in het sinterklaasfeest. Daarvoor was er geen spraken van een hulpje en deed Sinterklaas het werk alleen. Maar rond 1850 vond men in Nederland het nodig, om de ''oude'' Sint een hulpje te geven. Dat hulpje werd een zwarte man genaamd Zwarte Piet. Toen de slavernij werd afgeschaft moest men Piet een nieuwe achtergrond geven, want een zwarte knecht kon niet meer. Zo kwam het sprookje dat Zwarte Piet zwart is door het klimmen in de schoorsteen. Een grote leugen,want van een schoorsteen wordt je nooit volledig zwart en je krijgt ook geen zwart krullend haar, geen dikke rode lippen en je begint ook geen typische ''neger'' oorbellen te dragen! 

Maar de meerderheid van alle Nederlanders ziet geen probleem in Zwarte Piet. Een resultaat van onze weigering om te erkennen dat er spraken is van racisme in Nederland. Blanken die Zwarte Piet verdedigen praten over traditie en het feit dat Zwarte Piet juist een kindervriend is. Dat is precies hoe de slavendrijvers rond 1863 ook praten. Men zij dat het bezit van slaven traditie was en dat het bij Nederland hoorde. Daarom kregen de slaven kapitalisten ook ieder 300 gulden per slaaf, die in vrijheid werd gesteld. Laten we daarbij ook nog even duidelijk maken dat de Nederlandse overheid heel royaal met de slavendrijvers omging. Het duurde nog zeker tot 1873 voordat echt alle slaven volledig bevrijd waren van hun blanken bezitters. De Nederlandse overheid gaf de slaven kapitalisten bijna 10 jaar de tijd om hun slaven los te laten, 10 JAAR!!!

Verene Shepherd is niet geliefd bij de blanken Nederlanders. Dat komt omdat ze het lef had om de waarheid achter Zwarte Piet bloot te stellen. Ze zegt heel duidelijk dat Piet een racistische karikatuur is van een zwarte dienaar zoals men dat rond 1850 zag. De Nederlander Quinsy Gario, heeft al zeven jaar te maken met racistische reacties op zijn verzet tegen Zwarte Piet. Gario kwam in 2007 in het verzet, toen zijn moeder op haar werk te horen kreeg dat ze het ''zwarte pietje'' van het bedrijf was. Gario ging demonstreren tegen Zwarte Piet tijdens de intocht van Sinterklaas. Hij werd hardhandig door de politie aangepakt. Want Gario verstoorde namelijk een traditie en wie dat doet verliest in Nederland zijn vrijheid van meningsuiting. Republikeinen ( tegenstanders van de monarchie ) kennen dit maar al te goed. Ook zij worden op koningsdag aangepakt door de politie, omdat ze het sprookje van de monarchie verstoren!

De blanken vinden dat types zoals Verene Shepherd en Quinsy Gario ''zeuren''. Ze worden daarom in de Nederlandse media ook wel ''zeurpieten'' genoemd. De Telegraaf vond het leuk om mevrouw Sheperd met Zwarte Piet gelijk te schakelen in één van hun artikels. Hun journalisten merkte op dat tijdens een pers conferentie, Shepherd achter een schoorsteen zat. Dus meteen brulde de racistische Telegraaf, dat mevrouw als echte ''zeurpiet'' nu ironisch achter een stoorsteen was gezet. Dit bewijst het racisme bij de Nederlandse pers, die net als de meeste Nederlanders asociaal taalgebruik hanteren, tegen die personen die wel het racisme aanduiden in Zwarte Pet. Verene Shepherd zei terecht; ''Er is in Nederland te weinig kennis van het eigen koloniale verleden en de slavernij. Daardoor worden intolerantie en racisme gevoed''

Revolutionair socialisten geven haar daarin helemaal gelijk. Het feit dat Zwarte Piet zo lang kon doorgaan na de afschaffing van de slavernij is weer typisch Nederland. Maar er zijn ook andere zwarte figuren geweest die men aangepast heeft. Neem bijvoorbeeld de manier waarop zwarte mensen worden afgebeeld in stripboeken. Tot zeker de jaren 80 zag je in strips zoals die van Suske en Wiske, hoe wij blanken keken naar zwarten. Striptekenaars gebruikte dezelfde racistische kenmerken die wij zo minachten aan Zwarte Piet. Zwarte mensen in oude stripboeken worden afgebeeld als ''dom'' en altijd met volledig zwarte gezichten, dikke rode lippen en met de typische ''neger'' oorbellen! 

In de stripreeks van Sjors en Sjimmie, zien we heel duidelijk hoe men zwarten vroeger tekende. Anders dan bij Zwarte Piet besloten de tekenaars om het uiterlijk van Sjimmie aan te passen. Want inderdaad, in de oude strips wordt Sjimmie inderdaad afgebeeld als een ''kleine zwarte piet''. Dus als men al stripboeken aanpast waarom kan dat niet bij Zwarte Piet? Het probleem ligt bij het feit dat Zwarte Piet duidelijk aanwezig is rond november en december. Nederlanders weigeren daarnaast om te erkennen dat er spraken is van racisme, door die weigering kunnen ze zich afsluiten van de werkelijkheid en doen alsof er niets aan de hand is!


De eerste strips van dit duo werden gemaakt in 1901
Let vooral op de huidskleur en de enorme rode lippen bij Sjimmie
in de oude strip!

Strijd, Solidariteit, Socialisme

Strijd, Solidariteit, Socialisme